"Jika memandu kita perlukan lesen, menggunakan senjata api perlukan lesen, maka hidup di dunia juga tentulah perlukan lesen.
Lesen itu ialah ISLAM. Hidup di dunia dengan menolak Islam ialah umpama hidup tanpa lesen."

Wednesday 29 April 2015

Cara Mandi Rasulullah S.A.W


Selamat malam sahabat semua. Jam Mesir menunjukkan 9.50 malam dan masa Malaysia 3.50 malam. Esok pula exam. Hehehe. Sempat lagi kan ada kat sini. Tak apa. Ni rehat sekejap nak hilangkan mengantuk. Japgi sambung study semula. Nak kongsi sikit apa yang terbaca tadi. Tentang mandian Rasulullah S.A.W. Bangun tidur pasti kita mandi kan. Jom baca di bawah ni sekejap.
Cara mandi pagi hari yang sesuai  yang diajar oleh Rasulullah SAW:
  1.  Bermula dari segayung siramkan ditelapak kaki.
  2. Segayung di betis.
  3. Segayung di peha.
  4. Segayung di perut.
  5. Segayung di bahu.
  6. Berhentilah sejenak 5-10 saat.

Kita akan merasakan seperti wap/angina yang keluar dari ubun2 bahkan meremang, setelah itu lanjutkan mandi seperti biasa.

Hikmahnya: seperti pada gelas yang diisi air panas kemudian kita isi dengan air sejuk. Apa yang terjadi??? Gelas akan retak!!!
Jika tubuh kita, apa yang retak???

Suhu tubuh kita cenderung panas dan air itu sejuk, maka yang terjadi jika mandi langsung menyiram pada badan atau kepala, angina yang harusnya keluar jadi terperangkap atau boleh membawa maut kerana pecahnya pembuluh darah. Maka sebab itu kita sering menjumpai orang jatuh di bilik mandi tiba2 kene “stroke”. Boleh jadi kita sering masuk angina kerana cara mandi kita yang salah. Boleh jadi kita sering migraine kerana cara mandi yang salah.
Cara mandi ini baik untuk semua umur terutamanya yang mempunyai sakit diabetes, darah tinggi, colestrol dan migrain/ sakit kepala sebelah.


Jom amalkan sunnah. Semoga bermanfaat (‘’,)


No comments:

Post a Comment