"Jika memandu kita perlukan lesen, menggunakan senjata api perlukan lesen, maka hidup di dunia juga tentulah perlukan lesen.
Lesen itu ialah ISLAM. Hidup di dunia dengan menolak Islam ialah umpama hidup tanpa lesen."

Friday 24 April 2015

Mee Basah


Bismillah wal hamdulillah, hari ini giliran memasak. Hari yang penuh barakah hari jumaat. Musim study week untuk persediaan exam. Terfikir dalam kepala, nak masak apa ya? Masak itu dah, masak ini dah. Macam terasa nak makan selain nasi je. Tanya salah seorang ahli beit (housemate), “ayang. Ayang nak makan apa? Nak makan nasi ke selain dari nasi? Mee basah ke?.” Dia menjawab, “angah! Nak mee basah. Teringinlah nak makan mee basah. Dah lama tak makan.” Ku membalas ringkas, “ok. Angah masak apa yang ayang nak.” Tanya ahli beit yang lain, “alang, angah nak masak mee basah. Macam mana? Nak tak?.” Dia menjawab,”ok boleh je tak ada masalah.” Maklumlah, kekadang terasa juga nak makan benda lain kan selain nasi. Hehe jom ana share resepi di sini.

MEE BASAH

Bahan-bahan:
-Satu bungkus spageti/mee (sini guna spageti sebab tak ada mee)
-Satu labu bawang besar
-Tiga ulas bawang putih
-Udang kering kurang dari segenggam tangan
-Segenggam cili kering (ikut citarasa sendiri, taknak pedas kurangkan)
-Ayam
-Satu sudu besar minyak
-Sayur sawi
-Carrot
-Tomato
- Sos tiram*
-Sos cili*
-Kicap*
-Sos tomato/paste tomato *

Cara menyediakan bahan:
-Rebus spageti/mee dan bubuh minyak sedikit (minyak tu supaya tak melekat) dan toskan setelah direbus.
-Campur bahan yang dikisarkan dan blender sekali (bawang merah, cili kering yang dah direbus, udang kering).
-Tumbuk bawang putih asing dengan bahan lain.
-Ayam potong dadu (jangan besar sangat, jangan kecik sangat).
-Potong carrot, tomato, sayur sawi dan semua sayur2 yang  diinginkan (sayur2 ni mengikut citarasa sendiri).
-Bahan2 yang bertanda * terpulang pada sahabat2 nak letak semua sos yang ana bagi atau ikut pilihan masing2. Ada yang guna sos cili, kicap, sos ikan. Ada juga yang guna sos cili, kicap, sos tomato. Terpulang.

Jom mulakan:
-Panaskan minyak dan tumis bawang putih yang ditumbuk (sampai kuning sedikit. Bukan kuning hangit tau hehehe).
-Masukkan bahan2 yang dah diblender (bawang merah, cili kering, udang kering).
-Tumis hingga pecah minyak.
-Kemudian masukkan kesemua (kicap, sos tiram, sos cili, sos tomato). Kuantiti setiap sos dalam satu setengah sudu besar. Kicap tu terpulang. Kalau nak gelap sikit buh banyak. Kalau nak kurangkan gelap jangan banyak sangat.
-Kacau sehingga garing sedikit, kemudian masukkan ayam, sayur2 dan last masukkan mee.
-Gaul sehingga rata dan siap untuk dihidangkan.

Memasak ni kene kreatif. Tak semestinya mengikut betul2 bahan2 yang diperlukan. Sebab tu resepi dari orang lain semuanya tak sama. Betul tak? Ada minat, jalan. Ana bukan minat memasak pun. Tapi minat makan, sebab tu kene ada minat dalam memasak. Hehe boleh makan banyak2 dan masak untuk orang sama. Kan berkat tu. Lagi2 kene GST sekarang ni. Memasak dengan kreatif berkait rapat ke? Bagi ana, ya! Sangat berkait rapat. Contoh yang mudah macam ni la. Roti jalan warna kuning. Tapi ada yang nak menarik minat, boleh pelbagaikan warna. Masak lemak warna putih, nak bagi menarik sikit, bubuh kunyit supaya nampak sikit berwarna. Baru rasa menarik nak makan. Bakso pula, pelbagai bentuk ada. Ada bentuk bulat, ada bentuk love sampai ada yang letak nama restaurant “bakso cinta” kan menarik tu. Hehe. Menarik pasangan remaja yang kebiasaannya pasangan remaja ni selalu diketepikan oleh masyarakat, tapi dalam masa yang sama, dengan cara ini juga dapat menarik mereka dan tarbiyah secara perlahan2. Nak bagi makan kat orang dalam masa yang sama kita berdakwah. Nak orang mendekati kita pun kene kreatif. Barulah orang nak dekat dengan kita dan senanglah perjalanan dakwah itu. Air tangan sendiri itu berkat, tambah lagi menjamu untuk keluarga, untuk suami, untuk sahabat2 dan untuk semua, kan berkat tu.

Dalam memasak pun ada keberkatan. Sebab tu lah ana cakap memasak dan kreatif berkait rapat. Yang tak kreatif conform bila dah masuk dapur akan jadi kreatif sendiri. Hehe. Untuk wanita khususnya, jom lah belajar memasak. Sentuh hati suami dengan masakan anda. Cari keberkatan di situ. Biasa juga dengar istilah “perempuan ni belajar tinggi2 pun, last2 masuk dapur juga” ya! Betul tu tapi jangan kita rasa dengan istilah itu kita down, kita lemah, rugi sahaja belajar sampai ijazah tapi last2 masuk dapur, duduk rumah. Ingat!!! Dalam masa yang sama, kita sedang meneruskan perjalanan mencari ilmu. Mencari ilmu tak semestinya perlu berada di atas kerusi depan whiteboard, pembentangan sana sini, tesis, kelas tuisyen, peperiksaan bla bla bla. Kita juga sedang melalui yang sama macam mereka di university, sekolah2. Lagi2 lah full praktikal. Hehe. Belajar memasak, melayan suami, mengasuh anak2, menyediakan makanan dan pakaian untuk ahli rumah, dan dalam masa yang sama, kita banyak belajar perkara baru, menambahkan ilmu sama macam mereka. Lagi2 mengejar ilmu yang menuju ke Jannah.

Tak pastilah ni mee basah ke lembap. Hehe. Alhamdulillah, terima kasih kepada yang menggunakan resepi ini. Moga kalian diberkati Allah. Selamat mecuba ('',)

siap dihidangkan ('',)

No comments:

Post a Comment